Cheat Meals vs. Cheat Days

Dacă ții dietă, te afli în deficit caloric, sau încerci să slăbești și urmezi un plan nutrițional strict sau foarte bine organizat, atunci cu siguranță ai auzit de conceptele “cheat meal” și “cheat day”. Poate chiar aștepți cu nerăbdare propriul tău moment de “cheat“.

Și, în același timp, este foarte probabil să te întrebi care dintre cele două este mai eficientă în călătoria ta către propriile obiective în fitness. Care te ajută mai mult pe termen lung și care îți va afecta mai puțin eforturile de până atunci?

În ce constă un Cheat Meal?

Conceptul de Cheat Meal este strâns legat de principiul Pareto, sau regula 80/20. Cu alte cuvinte, 80% din tot ceea ce consumi zilnic este reprezentat de “alimente sănătoase”, așa-zisul “clean food“, iar 20% este reprezentat de “cheat meals“, acele momente în care îți permiți indulgențe cu dulciuri, fast-food, chipsuri și alte alimente mai puțin sănătoase sau nutritive, de care îți este poftă.

În ce constă un Cheat Day?

Conceptul de Cheat Day poate fi văzut ca o mini-vacanță de la dietă, o pauză de la un plan alimentar strict. O întreagă zi de libertate nutrițională completă. În general, cheat day este ziua mult așteptată de către cei care urmează o dietă strictă care cuprinde doar “clean food“, fără indulgențe sau cheat meals. În ziua de “cheat“, se pot consuma timp de 24h toate alimentele dorite, în cantitatea dorită, de la fast-food la dulciuri și altele.

De obicei, cheat day este integrată în dietă o dată pe săptămână (caz în care este permisă o masă fast-food precum shaorma și diverse gustări), o dată pe lună (caz în care sunt premise timp de 24h toate mâncărurile poftite), sau o dată la 2-3 luni (caz în care sunt premise exagerările în cantități și chiar provocări de până la 5.000-10.000kcal).

Care variantă este mai bună?

Răspunsul este relativ. Principalele beneficii, în ambele cazuri, sunt cele mentale și emoționale. Prin faptul că îi permiți corpului o zi de pauză de la stilul alimentar strict, îți păstrezi sănătatea mentală și emoțională și elimini stresul refuzului anumitor pofte.

Organismul se obișnuiește să amâne pofta, nu să renunțe complet la aceasta, și astfel se elimină riscul yo-yo – acel comportament care intervine imediat după finalizarea dietei și te face să mănânci tot ce poți, fără restricții sau control, punând înapoi toate kilogramele sau chiar mai multe decât înainte de începerea dietei.

Dar atunci când te întrebi dacă cheat meal sau cheat day este mai potrivit pentru tine, răspunsul depinde strict de stilul tău de viață și preferințele alimentare. Dacă știi că ești o persoană pofticioasă, căreia îi va fi greu să se abțină zilnic de la alimentele dorite, varianta cea mai fezabilă este aceea de cheat meal.

Dacă, în schimb, ești o persoană foarte disciplinată, căreia îi va fi mai ușor să respecte planul alimentar încotmai, atunci poți opta pentru cheat day. Atenție, însă, și la efectele negative ale unei întregi zile de mâncat necontrolat: balonare, greață, migrene.

Concluzie

În final, știi cum se spune: nu te îngrași de la o porție de fastfood sau desert, la fel cum nu slăbești de la o salată. Iar un cheat meal/day este mai mult decât binevenit într-un stil de viață sănătos, în lupta cu kilogramele sau în călătoria către un corp fit, având în vedere beneficiile de mentalitate și confort emoțional pe care le pot genera. Ție ce tip de cheat ți se potrivește?


Distribuie această postare


Lasă un comentariu

Nu uita, comentariile trebuie aprobate înainte de publicare