Saună vs. Cold Showers și Legătura cu Antrenamentele Fitness

Au devenit din ce în ce mai populare în ultimii ani, datorită nenumăratelor beneficii pe care le aduc organismului: sauna și dușurile reci, sau așa-numitele cold-showers. Iar părerile sunt împărțite, cum că una ar fi mai bună decât cealaltă. Însă care este legătura cu antrenamentele fitness și cum te pot ajuta acestea să-ți atingi mai repede obiectivele? Care este mai bun pentru tine și de ce?

Află când și cum folosești sauna și cold showers pentru a-ți maximiza eficiența antrenamentelor, dar și ce legătură au acestea cu progresul musculaturii tale, citind acest articol!

Efecte Saună

Dincolo de relaxarea resimțită la nivel emoțional și mental, sauna are un efect oarecum stresant asupra ogranismului. Stresant în sensul în care presiunea termică stimulează activarea proteinelor de șoc termic din corp (acele heat shock proteins), care ajută la refacerea corespunzătoare a țesutului muscular. În consecință, îl fac mai rezistent și puternic.

Aceleași proteine de șoc termic sunt eliberate și în timpul antrenamentelor. Astfel încât sauna mimează antrenamentele, din acest punct de vedere, prelungind efectele exercițiilor fizice.

Efecte Cold Showers

Cold Showers (dușuri reci) sau Ice Baths (băi cu gheață), ambele funcționează pe același principiu. Nu, nu de relaxare și recuperare a mușchilor, ci de stres hormetic. Asta înseamnă, în termeni uzuali, aplicarea unui nivel scăzut de stres asupra organismului pentru a-l stimula să depășească presiunea pusă asupra lui. Efectele sunt benefice în ceea ce privește îmbătrânirea și longevitatea, conform studiilor.

Astfel, terapia cu frig reușește, prin stimularea corpului să depășească problemele și obstacolele, să activeze revigorarea organismului și să crească forța acestuia de a se recupera. În consecință, cold showers sunt ca o sesiune de antrenament în sine, forțând corpul să își folosească rezervele de energie pentru a produce căldură. Este despre creșterea rezistenței și elasticității mușchilor, printr-un răspuns antiinflamator al corpului în mod natural.

Înainte sau după antrenamentele fitness?

Având în vedere modul în care funcționează sauna și efectele asupra corpului, mai exact capacitatea de a prelungi efectele exercițiilor fizice prin simularea antrenamentului, o sesiune de saună va fi cea mai eficientă DUPĂ antrenament. Păcălind corpul, oarecum, că încă se antrenează, va continua solicitarea mușchilor și deci creșterea forței, rezistenței și îmbunătățirea definirii musculare.

Cold showers, pe de altă parte, din cauza efectului antiinflamator, nu sunt la fel de eficiente după antrenament. Sigur, la primă vedere pare exact ceea ce ai nevoie: după exerciții intense care te-au solicitat și ți-au obosit țesutul muscular, îți dorești revigorarea mușchilor, relaxarea completă și stimularea răspunsului antiinflamator. Însă privind mai atent, vei realiza că de fapt ai nevoie ca acest răspuns antiinflamator să vină direct din organismal tău, natural, ca un răspuns încet și nu instant, fără stimularea din mediul extern. Un duș rece după antrenament va inhiba răspunsul natural de recuperare lentă a corpului și relaxare naturală a mușchilor, intervenind cu stresul hormetic care îl va stimula să depășească stresul provocat de antrenament prin recuperare rapidă.

Același cold shower, în schimb, are potențialul de a activa elasticitatea corpului și nivelul de adrenalină – o strategie ideală ÎNAINTE de antrenament. Astfel, dușul rece va pregăti organismul pentru a face față și a rezista mai bine în timpul exercițiilor solicitante.

Concluzie

În concluzie, atât sauna cât și cold showers sunt modalități excelente de revigorare a corpului și maximizare a rezultatelor în fitness. Și nimeni nu neagă efectele unuia sau celuilalt. Cu toate acestea, plasarea lor ÎNAINTE sau DUPĂ antrenament vor influența progresul în definirea musculară și creșterea rezistenței. Tu ce preferi? Saună sau Cold Shower?


Distribuie această postare


Lasă un comentariu

Nu uita, comentariile trebuie aprobate înainte de publicare